Już jutro rozpoczną się przebudowa ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej, która potrwa aż 12 miesięcy. W tym czasie mieszkańcy i kierowcy będą musieli liczyć się ogromnymi utrudnieniami, które w połączeniu z trwającą modernizacją mostu Dębnickiego mogą okazać się sporym wyzwaniem logistycznym. – Remont jest konieczny. Wiemy, że jego wykonanie będzie dosyć uciążliwe dla funkcjonowania miasta. To absolutnie jeden z najbardziej pilnych remontów, jakie trzeba przeprowadzić w mieście – mówi wiceprezydent Krakowa Jerzy Muzyk.
Przebudowa ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej, to nie tylko wymiana nawierzchni, ale kompleksowa przebudowa zakładająca zarówno wymianę wysłużonego torowiska tramwajowego, odnowienie chodników, wymianę i modernizację podziemnych sieci oraz remont pętli tramwajowej „Salwator” i mostka nad Rudawą. To wszystko oznacza, że przez rok trzeba będzie liczyć się z ograniczeniami w ruchu, czasowymi wyłączeniami i poważnymi utrudnieniami komunikacyjnymi. Po remoncie zwiększy się jednak komfort podróżowania dla pasażerów komunikacji miejskiej, ale też dla okolicznych mieszkańców, bo tramwaje będą kursowały ciszej i nie będą powodowały poważnych drgań, co negatywnie odbija się m.in. na sąsiadujących z torowiskiem budynkach. Zwiększy się również dostępność i funkcjonalność ulic dla osób z niepełnosprawnościami.
– Remont jest konieczny. Wiemy, że jego wykonanie będzie dosyć uciążliwe dla funkcjonowania miasta. Wiąże się nie tylko z wymianą trakcji, ale równocześnie infrastruktury, która znajduje się w miejscach bardzo wrażliwych dla transportu publicznego. Stan techniczny ul. Zwierzynieckiej, ul. Kościuszki, jak również mostu Dębnickiego – bo to proces łączony – wskazuje, że to absolutnie jeden z najbardziej pilnych remontów, jakie trzeba przeprowadzić w mieście – mówi Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa.
W początkowym etapie prac demontowana będzie trakcja tramwajowa oraz ustawiane ogrodzenie, oraz prowadzone będą prace geodezyjne. W przyszłym tygodniu rozpocznie się demontaż chodników, jezdni, małej architektury oraz wiat przystankowych i słupków drogowych. Po około trzech tygodniach obszar robót zostanie rozszerzony o najbardziej newralgiczny rejon, a więc skrzyżowanie z al. Trzech Wieszczów.
Harmonogram prac:
- sobota, 2 września – start prac (wdrożenie tymczasowej organizacji ruchu, stawianie wygrodzeń, prace geodezyjne, organizacja zaplecza technicznego)
- od 2 do 6 września – demontaż trakcji tramwajowej
- od 4 lub 5 września – demontaże chodników, jezdni, małej architektury, wiat, słupków itp
- sobota, 23 września – rozpoczęcie prac na połowie tarczy skrzyżowania z Alejami Trzech Wieszczów (wraz ze zmianami na moście Dębnickim)
- maj 2024 r. – rozpoczęcie prac na drugiej połowie tarczy skrzyżowania z Alejami Trzech Wieszczów
- sierpień 2024 r. – zakończenie inwestycji (12 miesięcy od daty przekazania placu budowy)
Zmiany w organizacji ruchu drogowego (etap I – od 2 września):
- Zamknięcie ul. Zwierzynieckiej dla ruchu ogólnego (na odcinku od Filharmonii Krakowskiej do ul. Powiśle)
- Wprowadzenie ruchu dwukierunkowego na przecznicach zamkniętego fragmentu ul. Zwierzynieckiej – ul. Felicjanek, ul. Mała
- Zamknięcie ul. Tadeusza Kościuszki dla ruchu ogólnego (od al. Zygmunta Krasińskiego do pętli tramwajowej „Salwator”)
- Na fragmentach ul. Kościuszki utrzymany dwukierunkowy ruch lokalny
- Zmiana kierunku ruchu na ul. Bolesława Komorowskiego
- Utrzymanie jednego kierunku ruchu na ul. Marcina Borelowskiego-Lelewela
- Wprowadzenie ruchu dwukierunkowego na ul. Królowej Jadwigi (na odcinku od ul. Księcia Józefa do ul. Jaxa Gryfity).
Zmiany w komunikacji miejskiej:
Linie tramwajowe:
- nr 1 – będzie kursować po kolejnej trasie zmienionej: „Wańkowicza” – … – plac Wszystkich Świętych, ul. Straszewskiego, ul. Piłsudskiego, al. 3 Maja – „Cichy Kącik”
- nr 2, 6 – zostaną zawieszone
- nr 72 – zostanie uruchomiona tramwajowa linia zastępcza kursująca po trasie: „Cmentarz Rakowicki” – ul. Rakowicka, ul. Lubicz, ul. Basztowa, ul. Podwale, pl. Wszystkich Świętych, ul. Stradomska, ul. Krakowska, ul. Limanowskiego, ul. Wielicka, estakada nad dworcem Kraków Płaszów – „Mały Płaszów P+R”
Linie autobusowe:
- nr 100 – będzie kursować po obecnej trasie – przystankiem końcowym będzie „Salwator” 08, tymczasowy przystanek początkowy „Salwator” 73 zostanie zlokalizowany w rejonie pętli tramwajowej
- nr 109 – będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: „Bielany” – ul. Księcia Józefa, ul. Królowej Jadwigi, ul. Jaxy Gryfity (tylko w kierunku Cichego Kącika), Emaus (tylko w kierunku Cichego Kącika), ul. Królowej Jadwigi, ul. Piastowska – „Cichy Kącik”
- nr 209, 229, 239, 249, 259, 269 – będzie kursować po trasach czasowo zmienionych: miejscowości poza Krakowem – … – ul. Księcia Józefa, most Zwierzyniecki, ul. Zielińskiego, ul. Monte Cassino, ul. Konopnickiej, ul. Barska (powrót: ul. Wierzbowa, Bułhaka) – „Os. Podwawelskie”
- nr 502 będzie kursowała po trasie zmienionej: „Aleja Przyjaźni” – … – ul. Dunin-Wąsowicza – „Plac Na Stawach” (powrót: ul. Komorowskiego, ul. Kościuszki, ul. Borelowskiego-Lelewela)
- nr 609 – będzie kursować po trasie czasowo zmienionej: „Dworzec Główny Wschód” – … – ul. Piłsudskiego, al. Krasińskiego, ul. Konopnickiej, ul. Monte Cassino, ul. Zielińskiego, most Zwierzyniecki, ul. Księcia Józefa – „Bielany”.
Uwaga, linie nr 101, 112, 162, 209, 219, 229, 239, 249, 259, 269 – wyjazd z pętli na os. Podwawelskim będzie na stałe odbywał się z ul. Bułhaka w lewo na ul. Monte Cassino (bez objeżdżania ronda Grunwaldzkiego). Linia nocna nr 612 nadal będzie objeżdżać rondo Grunwaldzkie.
Szczegóły dotyczące zmian w komunikacji miejskiej, w tym zasady zachowania ważności biletów okresowych na stronie internetowej ztp.krakow.pl.
Przebudowa ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej realizowana będzie przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa, Wodociągi Miasta Krakowa SA oraz Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej SA. Realizatorem prac będzie firma ZUE SA, z którą została podpisana umowa na kwotę 94 mln zł.