fbpx
Komunikacja

Strefa Czystego Transportu wraca… i może zacząć obowiązywać już od 1 lipca!

„Po wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i odwołaniach dotyczących tego rozstrzygnięcia, przyjęta przez Radę Miasta Krakowa w listopadzie 2022 roku uchwała wprowadzająca Strefę Czystego Transportu w Krakowie na tę chwilę obowiązuje. Oznacza to, że od 1 lipca może obowiązywać w stolicy Małopolski Strefa Czystego Transportu” – poinformował Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie. To oznacza, że kontrowersyjna uchwała, która podzieliła przed wyborami mieszkańców, może wrócić i to już niebawem.

Po skierowaniu przez wojewodę Łukasza Kmitę uchwały Rady Miasta Krakowa do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i wyroku tegoż sądu, który stwierdził nieważność uchwały, wpłynęły dwie skargi kasacyjne. Jedna z nich została złożona przez osobę prywatną, która zaskarżyła wyrok WSA.

– Pojawienie się takiej skargi na decyzję sądu oznacza, że w tym punkcie wyrok nie jest prawomocny. Nie wpływa to jednak na przyszłe obowiązywanie uchwały […] Zaznaczyć jednak należy, że Zarząd Transportu Publicznego rozpoczął już pracę nad nową uchwałą dotyczącą wprowadzenia Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Nowa Strefa ma w założeniach obowiązywać od innej daty, niż ta określona w obecnej uchwale. Badane są też możliwości pozostałych zmian w zapisach, by jednocześnie skutecznie chronić krakowian przed szkodliwymi substancjami ze spalin, a z drugiej strony by to narzędzie do walki o czyste powietrze nie było dotkliwe – zwłaszcza dla mieszkańców w trudniejszej sytuacji życiowej. – czytamy w informacji opublikowanej przez ZTP.

To oznacza, że wiele będzie zależało od nowej Rady Miasta Krakowa, w której większość ma Platforma Obywatelska oraz od prezydenta elektra Aleksandra Miszalskiego, który szybko będzie musiał zająć się tą sprawą i zdecydować o dalszym losie uchwały, która już od 1 lipca może wprowadzić znaczne ograniczenia w poruszaniu się po Krakowie samochodami. SCT zakłada bowiem, że już od 1 lipca część najstarszych pojazdów, niespełniających norm Euro 1 dla samochodów benzynowych oraz Euro 2 dla pojazdów napędzanych silnikami diesla, nie będzie mogła wjechać do Krakowa.