Kolejny etap programu „Mistrzowie Energii” – projektu społecznego Columbus Energy i Fundacji Carbon Footprint, promującego edukację na temat odnawialnych źródeł energii – już za nami. W lipcowych warsztatach ekologicznych w krakowskich szkołach i domach kultury uczestniczyło kilkaset dzieci w różnym wieku, które poprzez eksperymenty i zabawę uczyły się, jak działa energia i dlaczego odnawialne źródła są kluczem do przyszłości naszej planety. Do tej pory w całym programie uczestniczyło już ponad 500 uczniów, a do końca roku liczba ta wzrośnie do prawie 5 tysięcy dzieci: następny etap rozpocznie się we wrześniu i obejmie szkoły podstawowe w Małopolsce.
Projekt „Mistrzowie Energii” został uruchomiony w marcu 2025 roku i od początku stawia na aktywne formy nauki. Zamiast tradycyjnych podręczników – doświadczenia i eksperymenty, zamiast szkolnych ławek – interaktywne warsztaty i zadania zespołowe. Taka metoda edukacji pozwala dzieciom lepiej zrozumieć złożone zjawiska i jednocześnie kształtuje odpowiedzialne postawy wobec środowiska.
W lipcu w krakowskich szkołach i domach kultury odbyło się 12 warsztatów, w których uczestniczyło ponad 400 dzieci. Podczas zajęć najmłodsi poznawali tajniki energii odnawialnej, uczyli się, czym jest ślad węglowy i dlaczego codzienne wybory – takie jak oszczędzanie prądu czy wody – mają realny wpływ na stan naszej planety. Warsztaty były pełne gier, zadań i doświadczeń fizycznych, które pobudzały ciekawość i dawały dzieciom poczucie sprawczości.
– Ogromnie cieszy mnie to, że Columbus Energy może wspierać rozwój młodych uczniów i towarzyszyć im w odkrywaniu świata nauki i ekologii. Zainteresowanie warsztatami pokazuje, że dzieci są naturalnie otwarte na wiedzę i że nauka o energii może być fascynującą przygodą. Wierzę, że zdobyte doświadczenia zostaną z nimi na długo i pomogą im podejmować świadome wybory w dorosłym życiu – mówi Dawid Zieliński, prezes zarządu Columbus Energy i fundator Fundacji Carbon Footprint.
„Mistrzowie Energii” to nie tylko jednorazowe wydarzenie, ale przemyślana, kilkuetapowa inicjatywa edukacyjna. Wiosną projekt wystartował ogólnopolskim konkursem z okazji Dnia Ziemi, który spotkał się z dużym zainteresowaniem szkół i pokazał, jak duży potencjał drzemie w młodych ludziach, gdy tylko dostaną szansę na kreatywne działanie. Dodatkowo została uruchomiona platforma online z eksperymentami, która umożliwia dzieciom kontynuowanie nauki w domu. Wakacyjne warsztaty w Krakowie były kolejnym krokiem, a teraz projekt przygotowuje się do największej dotychczas odsłony
Już we wrześniu ruszy czwarty etap projektu – „Fizyka i Chemia w służbie Ziemi”. W jego ramach w szkołach podstawowych w Małopolsce odbędą się widowiskowe pokazy naukowe prowadzone przez Michała Kuda – fizyka i popularyzatora nauki. W trakcie interaktywnych zajęć uczniowie zobaczą, jak działają prawa fizyki i chemii, skąd bierze się energia i dlaczego odnawialne źródła są przyszłością naszej cywilizacji. Celem projektu jest nie tylko przekazywanie wiedzy, ale także inspirowanie do działania i budowanie poczucia odpowiedzialności za środowisko.
– Naszą ambicją jest stworzenie przestrzeni, w której dzieci i młodzież uczą się o energii i klimacie nie tylko w teorii, ale także w praktyce – poprzez zabawę, doświadczenia i eksperymenty. Dzięki temu stają się bardziej świadomi i wrażliwi na kwestie związane z ochroną środowiska. Zależy nam na tym, by każde dziecko, które bierze udział w projekcie, poczuło, że ma realny wpływ na przyszłość – mówi Marta Seweryn, Manager Projektu w Fundacji Carbon Footprint.
„Mistrzowie Energii” to program, który w pełni wpisuje się w strategię ESG Columbus Energy i stanowi inwestycję w rozwój świadomego społeczeństwa. Jesienne pokazy w szkołach w Małopolsce będą kolejnym dowodem na to, że edukacja ekologiczna może być atrakcyjna, angażująca i skuteczna.
/informacja prasowa/