Nie milkną protesty mieszkańców sprzeciwiających się zaproponowanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wariantom brakującego odcinka drogi S7 Kraków-Myślenice. Do GDDKiA wpłynęło w tej sprawie ok. 12,5 tys. opinii. Mieszkańcy obawiają się, że droga ekspresowa zakłóci im komfort życia i spowoduje spadek wartości ich nieruchomości, które znajdą się w bezpośrednim sąsiedztwie planowanej drogi. Do protestów włączają się nie tylko mieszkańcy okolicznych gmin, ale również sami krakowianie.
W styczniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaproponowała sześć wariantów poprowadzenia drogi ekspresowej S7. Niemal natychmiast pojawiły się głosy sprzeciwu, a do dyrekcji zaczęły lawinowo napływać petycje, protesty i opinie w tej sprawie. Wśród osób sprzeciwiających się poprowadzeniu drogi według zaprezentowanego Studium Korytarzowego są osoby z Wieliczki, Mogilan, Głogoczowa, Sieprawia, Olszowic, Kszyszkowic, ale również z Krakowa, w tym w głównej mierze mieszkańcy dzielnicy X Swoszowice- ich protesty dotyczą głównie wariantów 1-5.
Jednym z najbardziej słyszanych głosów sprzeciwu jest ten płynący od mieszkańców Wieliczki, która znalazła się na mapie inwestycji we wszystkich 6 wariantach. Sprzeciwiają się temu również władze podkrakowskiej gminy, która wskazuje m.in. na planowanie inwestycji w sąsiedztwie Kopalni Soli w Wieliczce, która przed tego typu ingerencją jest chroniona choćby ze względu na obecność na liście Dziedzictwa Światowego UNESCO.
– Kupiłem wymarzony dom zlokalizowany z dala od ruchliwych ulic i teraz się okazuje, że w okolicy obok ma przechodzić ruchliwa droga. Nawet gdybym chciał sprzedać dom, to nikt nie będzie tu chciał zamieszkać i nie dość, że stracę spokój, to również wartość mojej nieruchomości nie wzrośnie przez takie sąsiedztwo – żali się Pan Marcin z Wieliczki.
Mieszkańcy okolicznych gmin i samego Krakowa, który na terenach planowanej inwestycji mają już swoje działki obawiają się, a są nawet co do tego przekonani, że sąsiedztwo drogi ekspresowej, która powstaje z powodu ogromnego natężenia ruchu na obecnej „Zakopiance” czyli DK7, spowoduje, że ich komfort życia drastycznie spadnie, a wartość nieruchomości zmaleje ze względu na hałas, spaliny i otoczenie infrastruktury drogowej. To z kolei przełoży się również na mniejszy potencjał biznesowy, który przyświecał części właścicieli działek znajdujących się w obrębie planowanej inwestycji.
Radni Krakowa z prezydenckiego klubu „Przyjazny Kraków” przygotowali projekt rezolucji Rady Miasta Krakowa w sprawie apelu skierowanego do ministra infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, o przeprowadzenie dodatkowych konsultacji. Z kolei szef klubu „Nowoczesny Kraków” złożył poprawkę i zażądał, by w rezolucji znalazł się bezpośredni apel o zaprzestanie prac nad wariantami 1-5, choć szybko okazało się, że wśród licznych protestów dotyczących wariantu 6 również znajdują się mieszkańcy Krakowa. Oni sami podkreślają jednocześnie, że poprowadzenie wielopasmowej drogi poprzez Bieżanów leżący w granicach Krakowa, jest jednym z droższych i najmniej opłacalnych wariantów i pomysłów na rozwiązanie połączenia drogą S7 na odcinku Kraków-Myślenice. Ostatecznie, rezolucja będzie dotyczyła oprotestowania wariantów 1-5 oraz pogłębionych konsultacji z mieszkańcami wschodnich rejonów Krakowa, gdzie miałaby być poprowadzona droga w ramach ostatniego z zaproponowanych projektów.
I to właśnie ostatni, szósty wariant budowy spotkał się z największym sprzeciwem ze strony mieszkańców Wieliczki, ale również okolicznych gmin. W Internecie, w szkołach, przedszkolach czy sklepach w Wieliczce, rodzice i mieszkańcy organizują się i zbierają podpisy pod protestem przeciwko realizacji inwestycji według wariantu 6. Na ten moment zebrano już ponad 2,2 tys. podpisów w tej sprawie. Wariant zakłada, że ekspresówka zostanie poprowadzona z węzła Kraków-Bieżanów znajdującego się na obwodnicy A4, poprzez cztery tunele i nowo projektowanym wydłużeniem S52 poprzez węzeł Czechówka do Myślenic. Byłaby to najdłuższa trasa mierząca ponad 29 km, której budowa pochłonęłaby ponad 6 mld złotych.
– Działkę w Bieżanowie kupiłam razem z mężem, zaciągając kredyt, najprawdopodobniej do końca naszego życia. Chcieliśmy budować dom i właściwe mieliśmy już ruszać z inwestycją, ale wszystko wstrzymaliśmy ze względu na plany GDDKiA. Nie możemy zainwestować w dom, gdy zaraz może się okazać, że za płotem powstanie sześciopasmowa droga – przekonuje Anna Julianowska, jedna z protestujących ws. budowy S7.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, iż zdaje sobie sprawę z kontrowersji, jakie towarzyszą planowaniu tej inwestycji, podkreślają jednak, że jest ona kluczowa dla dokończenia budowy całej drogi S7 i jednocześnie niezbędna do odciążenia istniejącej już i nadmiernie wykorzystywanej „Zakopianki”, której wydolność kończy się niemal w każdy cieplejszy weekend, w czasie wakacji, czy też ferii zimowych. Jednocześnie GDDKiA przypomina, że plany budowy nowego wariantu S7 mają już kilkadziesiąt lat. Urzędnicy z Krakowa, ale również z okolicznych gmin przyznają, że odciążenie „Zakopianki” jest konieczne, ale sam plan budowy S7 przez tereny cenne przyrodniczo i krajobrazowo może okazać się ogromnym kosztem finansowym i… środowiskowym. Ponadto warto pamiętać, że budowa S7 nigdy nie była brana pod uwagę przez władze Krakowa przy planowaniu przestrzennym i ustalaniu planów zagospodarowania. Trudno więc oczekiwać głosy poparcia od mieszkańców, którzy planując spokojną przyszłość z dala od miejskiego zgiełku i ruchu samochodowego, kupili działki na terenach, które teraz mają znaleźć się na trasie, lub w bezpośrednim sąsiedztwie nowej drogi.
Proponowane korytarze nowej S7 Kraków-Myślenice:
- 1. Kraków, Mogilany, Świątniki Górne, Myślenice (23,62 km; 3 tunele; szacowany koszt całkowity inwestycji: 4,67 mld zł),
- 2. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Mogilany, Myślenice (24,56 km; 5 tuneli; 6,01 mld zł),
- 3. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Siepraw, Myślenice (24,31 km; 5 tuneli; 6,5 mld zł),
- 4. Kraków, Wieliczka, Siepraw, Myślenice (26,18 km; 5 tuneli; 6,25 mld zł),
- 5. Kraków, Wieliczka, Świątniki Górne, Mogilany, Myślenice (28,71 km; 5 tuneli; 5,9 mld zł).
- 6. Kraków, Wieliczka, Dobczyce, Siepraw, Myślenice (29,13 km; 4 tunele; 6,07 mld zł).