Nie w lutym, a kilka miesięcy później będzie gotowy tunel pod Luboniem Małym w ciągu nowej Zakopianki – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Włoski wykonawca już teraz wie bowiem, że prace przeciągną się co najmniej o 3 miesiące. Nie wiadomo zatem, czy uda się kierowcom przejechać nowym tunelem w czasie wakacji.
To nie pierwsze problemy związane z budową nowej Zakopianki przez wykonawcę z Włoch. Te jednak mogą mocno dać się we znaki kierowcom, którzy planowali, że już na wiosnę będą mogli korzystać z nowoczesnego tunelu, co znacznie skróciłoby przejazd z Krakowa do Zakopanego.
Już teraz wiadomo jednak, że trzeba przygotować się na wyraźne opóźnienie, które- jak wynika z informacji przekazanych przez wykonawcę, wynika z trudnych warunków pogodowych oraz pandemii koronawirusa, która utrudniła, a w pewnym momencie nawet całkowicie wstrzymała prace przy tunelu.
Przejazd oraz drogi dojazdowe do tunelu pod Luboniem Małym są gotowe w 73 proc. Tymczasem umowa zawarta przez GDDKiA z firmą Astaldi przewiduje, że tunel będzie gotowy w lutym 2022. Wiadomo zatem, że termin ten nie zostanie dotrzymany, choć dyrekcja przekonuje, że materiały dotyczące wniosku o przesunięcie terminu zakończenia prac są nadal analizowane i nie ma jeszcze oficjalnej zgody w tej sprawie.
Tymczasem kierowcy powinni przygotować się na kolejne trudne miesiące w drodze do Zakopanego, bo jeśli przewidywania się potwierdzą, a wykonawca dotrzyma kolejnego- przesuniętego terminu, to tunel będzie gotowy dopiero w maju, a konieczne będzie również przeprowadzenie niezbędnych kontroli i ekspertyz dopuszczających obiekt do użytku. To oznacza, że istnieje realne ryzyko, że tunelem przejedziemy dopiero po wakacjach.
Na ten moment wykonana została w tunelu płyta podjezdniowa na nitkach prowadzących zarówno w stronę Krakowa, jak i w stronę Zakopanego. Obecnie trwają prace przy zabezpieczaniu ogniochronnym. Częściowo zamontowano również wentylatory strumieniowe, a w trakcie montażu oprawy oświetleniowe, głośniki systemu ostrzegania komunikatami głosowymi, oznakowanie sygnalizacyjne drogi ewakuacyjnej, okablowanie oraz szafy urządzeń elektronicznych w niszach sygnalizacyjnych.