Kraków bierze udział w unijnym projekcie metaCCAZE, który ma na celu przyspieszenie wdrażania inteligentnych systemów transportu bezemisyjnego. W ramach projektu Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie planuje zakup 10 rowerów Cargo i budowę węzła przeładunkowego przy Hali Targowej.
Transport stanowi drugie co do wielkości źródło emisji gazów cieplarnianych w Europie, odpowiadając za ponad 30% całkowitego zużycia energii. Unijne inicjatywy, takie jak Europejski Zielony Ład, mają na celu ograniczenie emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem do 2050 roku – aż o 90%.
W ramach projektu metaCCAZE, którego uczestnikiem jest Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie, planuje się przyspieszenie wdrażania inteligentnych systemów transportu, obejmujących zarówno flotę pojazdów elektrycznych, jak i infrastrukturę wspomagającą ich funkcjonowanie.
Projekt, zaplanowany na cztery lata, rozpocznie się od wprowadzenia rozwiązań technologicznych w czterech miastach pionierskich: Amsterdamie, Monachium, Limassol i Tampere. Następnie sprawdzone pomysły zostaną wdrożone w sześciu miastach partnerskich, w tym w Krakowie.
W ramach projektu dla Krakowa planowana jest budowa nowej stacji rowerów cargo pod wiaduktem i przy przystanku kolejowym przy Hali Targowej. Ta ekologiczna inwestycja ma umożliwić rozwój bezemisyjnego transportu towarowego wewnątrz drugiej obwodnicy miasta. Do obsługi systemu planuje się zakup 10 rowerów cargo, które będą zarządzane za pomocą nowoczesnych narzędzi informatycznych, wspierane przez sztuczną inteligencję, tworząc efektywną i ekologiczną sieć dostaw.
To innowacyjne podejście stanowi atrakcyjną alternatywę dla tradycyjnych, kosztownych i szkodliwych dla środowiska metod transportu, będąc korzystnym rozwiązaniem zarówno dla mieszkańców Krakowa, jak i dla przyrody.