16 marca 1901 roku pierwszy elektryczny tramwaj wyjechał na tory, a w teatrze im. J. Słowackiego odbyła się premiera „Wesela” S. Wyspiańskiego.
16 marca 1901 roku punktualnie o godzinie 9.00 rano na otwarciu pierwszej linii tramwaju elektrycznego pojawił się ówczesny prezydent Krakowa Józef Friedlein, miejscy radni i wielu zaproszonych gości. Już następnego dnia, od godziny 11.00 pierwszym elektrycznym tramwajem mogli podróżować krakowianie. Zainteresowanie było bardzo duże.
– W pojazdach panował ogromny ścisk. Na wielu przystankach nie można było wsiąść do wagonów. Nie tylko tramwaj budził zainteresowanie, ale również jego wyposażenie, czyli lampy elektryczne, które na początku XX w. w Krakowie nie były jeszcze powszechnie stosowane – opowiadał dla Transportu Publicznego Jacek Kołodziej, autor książek o historii krakowskiej komunikacji.
Uruchomienie tramwaju elektrycznego zbiegło się z ważnym wydarzeniem kulturalnym – premierą sztuki „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego w Teatrze im. J. Słowackiego (wówczas Teatr Miejski). Premiera odbyła się o godzinie 19.00 tego samego dnia.
Tramwaje elektryczne zastąpiły tramwaje konne, które poruszały się po szynach. Pierwsza taka linia prowadziła z Dworca Głównego na Kazimierz. Kolejna przebiegała przez Rynek Główny. Szersze tory wybudowano w 1913 roku, a od 1927 r po mieście zaczęły kursować pierwsze autobusy.
Elektryczny, wąskotorowy wagon, który zainaugurował pierwszą linię tramwajową nie zachował się w kolekcji historycznych pojazdów. Najstarszy zachowany normalnotorowy wagon SN1, popularnie nazywany „Gracówką” pochodzi z 1912 roku.
Obecnie krakowianie mogą korzystać z 25 linii tramwajowych, jeżdżących po torowiskach o łącznej długości około 97 km (stan na 2020 r).