W przyszłości na dawnym pasie lotniska Rakowice-Czyżyny może pojawić się „Centrum edukacyjno-badawcze i szkolenia służb ratowniczych w Małopolsce”. Z pomysłem wystąpiło 10 instytucji państwowych, samorządowych, naukowych, dydaktycznych oraz reprezentujących służby ratownicze, które przekonują, że centrum jest konieczne dla dalszego podnoszenia bezpieczeństwa mieszkańców regionu i poziomu służb ratowniczych.
Pomysł zakłada, że na części terenu należącego do Muzeum Lotnictwa Polskiego i Politechniki Krakowskiej, utworzone zostałoby centrum, w którym były prowadzone działania szkoleniowe, ale również badawcze i naukowe w zakresie ratownictwa z obszaru transportu, bezpieczeństwa ruchu drogowego i szeroko pojętej służby ratowniczej.
Nowa inwestycja jest, póki co planem i nie posiada sformalizowanego charakteru, ale już wiadomo, że zakłada ona zajęcie części dawnego pasa startowego lotniska Rakowice-Czyżyny. Dla samego obiektu to szansa na zachowanie swojego zabytkowego charakteru i wykorzystanie potencjału tego miejsca. Władze Politechniki Krakowskiej zapewniają, że w ramach budowy centrum przewiduje się wykonanie prac konserwatorskich i restauratorskich, nie ma więc mowy o niszczeniu zabytkowego charakteru tego miejsca.
Centrum ma być również terenem zielonym i otwartym dla mieszkańców, wolne od „betonowy” i wielkich gmachów, podkreślają władze Politechniki Krakowskiej. Jednocześnie przewiduje się w tym miejscu:
- szkolenia służb ratowniczych (Straż Pożarna, Policja, jednostki ratownicze),
- szkoleń z zakresu obsługi profesjonalnych dronów, wspomagających służby bezpieczeństwa i służby ratownicze,
- szkoleń kierowców pojazdów „szczególnego przeznaczenia” (przewożących osoby ochraniane i „znaczne” wartości) i pojazdów służbowych (operacyjnych) (m.in. Policji, służb ratowniczych, itp.),
- realizacji eksperymentów procesowych, realizowanych dla organów wymiaru sprawiedliwości i Instytutu Ekspertyz Sądowych,
- szkoleń z zakresu pomiarów hałasu i emisji toksycznych składników spalin dla administracji drogowej i policji,
- badań pojazdów samochodowych oraz „autonomicznych” systemów prowadzenia pojazdów, ćwiczeń geodezyjnych lub badań nawierzchni drogowych i materiałów stosowanych do oznakowania dróg,
- badania i oceny bezpieczeństwa ruchu niechronionych użytkowników ruchu
- oceny wpływu na bezpieczeństwo ruchu i funkcjonowanie w rzeczywistych warunkach środków organizacji ruchu drogowego stosowanych w stałej i czasowej formie,
- prowadzenia zajęć edukacyjnych, w tym warsztatów, lekcji muzealnych, spacerów historycznych oraz prezentacji statków powietrznych i demonstracji technik lotu oraz zawodów i konkursów modelarskich
- okazjonalnej organizacji plenerowych wystaw technicznych (w tym np.: organizacji prezentacji i targów różnego typu maszyn oraz pojazdów) i innych działań edukacyjnych, organizacji imprez sportowych (biegów, zawodów modeli, latawców itp.) oraz wydarzeń kulturalnych (koncerty, zloty, rekonstrukcje historyczne).
Centrum zakłada zagospodarowanie m.in. części pasa, tak by mogły tam odbywać się starty i lądowania treningowe imprezy o charakterze lotniczym. Zakłada się również epizodyczne starty i lądowania statków powietrznych, a samo lądowisko mogłoby być również wykorzystywane w sytuacjach kryzysowych przez służby ratownicze.
Inicjatorzy akcji podjęli już współpracę ze Stowarzyszeniem Architektów Rzeczpospolitej Polskiej, by przygotować konkurs na zagospodarowanie przestrzenne wokół pasa startowego. Realizacja koncepcji, to jednak bliżej nieokreślona przyszłość.