Społeczna odpowiedzialność biznesu staje się w dzisiejszych czasach nie tylko etycznym wymogiem, ale także strategicznym elementem budującym wartość firmy. Aż 93% pracowników uważa, że przedsiębiorstwa powinny posiadać nadrzędny cel i poprawiać świat, w którym działają[1]. Wiele z nich chce wdrażać praktyki CSR, ale często stają przed wyzwaniem, jak to zrobić skutecznie i z korzyścią dla siebie oraz społeczeństwa. Z pomocą przychodzi Be Closer, nowa inicjatywa Fundacji Poland Business Run, która oferuje kompleksowe wsparcie firmom w realizacji ich celów społecznych.
Fundacja Poland Business Run działa na rynku od kilkunastu lat, skupiając się na współpracy z sektorem biznesowym i adaptując się do jego zmieniających się potrzeb. Specjalizuje się także w organizacji największego charytatywnego biegu w Polsce – Poland Business Run, w którym każdego roku biorą udział dziesiątki tysięcy osób. W ostatnich dwóch latach zainicjowali również największą w południowej Polsce konferencję poświęconą społecznej odpowiedzialności biznesu – CSR Poland.
Te doświadczenia pomogły zrozumieć Fundacji unikalne wyzwania i możliwości w tym obszarze, co doprowadziło do rozwoju nowej inicjatywy – Be Closer, gdzie zespół ekspertów będzie dzielić się wiedzą i doświadczeniem z firmami na rzecz budowania społecznie odpowiedzialnych projektów.
Pomysł to nie wszystko, trzeba działać
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym skuteczne wdrożenie zasad CSR to nie tylko kwestia etyki, ale także ważny czynnik konkurencyjności. Jak pokazuje raport CRIF we współpracy z Fundacją Poland Business Run, tylko 45% firm deklaruje prowadzenie działań w obszarze społecznej odpowiedzialności[2]. Co z resztą? Często mimo dobrych chęci i zwiększonej społecznej świadomości, wiele przedsiębiorstw boryka się z różnorodnymi barierami w procesie realizacji koncepcji CSR – albo nie mają pomysłu na takie działania, albo mają koncepcję, ale wiedzą, jak ją zrealizować, albo nie mają dedykowanego stanowiska do zaopiekowania się tematem CSR/ESG.
– CSR jest działaniem ważnym, dlatego – aby zrealizować projekty jak najlepiej – warto wcześniej zastanowić się, co chcemy zmienić, jaki mamy na to pomysł, jakimi dysponujemy możliwościami i jakich partnerów poszukujemy. Polecamy zwrócenie się do kogoś zaufanego, kto może dla Was i z Wami zrealizować projekt – i to jest właśnie idea Be Closer. Naszym celem jest tworzenie przestrzeni dla efektywniejszej współpracy między biznesem a sektorem non-profit, co sprzyja budowaniu trwałych, korzystnych relacji i wspiera rozwój społeczny – mówi Marta Hernik, Head of Projects w Be Closer.
Wspólne działanie na rzecz lepszej przyszłości
Zespół Be Closer współpracuje z ekspertami z bogatym doświadczeniem w projektowaniu i realizacji skutecznych programów CSR. Zapewniają oni pełen zakres usług – od edukacji, przez audyty, aż po doradztwo strategiczne i operacyjne wsparcie w realizacji projektów. Stawiają na kreatywność i szukają niestandardowych, innowacyjnych rozwiązań, które odpowiadają na indywidualne potrzeby danej firmy.
W ramach współpracy z Be Closer odbywać się będą m.in. szkolenia i warsztaty z zakresu CSR, zwiększające świadomość społeczną pracowników oraz przygotowujące ich do efektywnego działania w ramach strategii społecznej odpowiedzialności. Zespół będzie przeprowadzać kompleksowe audyty, w tym w zakresie dostępności cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej, a także wspierać w tworzeniu efektywnych strategii CSR oraz wdrażaniu najlepszych praktyk. Więcej informacji znajduje się na stronie www.becloser.pl.
[1] Employee Perspectives on Responsible Leadership During Crisis, Wave X, Porter Novelli Tracker, 2020.
[2] Raport Bariery związane z wdrażaniem ESG w polskich przedsiębiorstwach, Fundacja Poland Business Run, Crif, 2023.