Jest wniosek o wydanie zezwolenia na realizację linii tramwajowej do Mistrzejowic. To kluczowy krok w procesie budowy jednej z najważniejszych inwestycji komunikacyjnych na północy Krakowa. – Myślę, że wszystkie najważniejsze problemy natury technicznej zostały pokonane. Projekt jest kompletny i co najważniejsze daje szanse na połączenie bezkolizyjne zarówno z premetrem, jak i przyszłą projektowaną linią tramwajową do Prądnika Czerwonego – powiedział wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
Złożenie przez miasto ZRID w sprawie nowej linii tramwajowej, to najważniejszy krok w kierunku rozpoczęcia długo zapowiadane i wyczekiwanej przez mieszkańców inwestycji. Jest szansa, że budowa rozpocznie się jeszcze w tym półroczu.
– To konkretna oszczędność czasu i pieniędzy przy realizacji przyszłych przedsięwzięć – zwrócił uwagę wiceprezydent Kulig, który podkreślił, że proces planowania inwestycji i gromadzenia niezbędnych dokumentów przebiegł sprawnie dzięki zaangażowaniu kilkudziesięcioosobowego zespołu oraz sprawnych ustaleń m.in. z właścicielami sieci na terenie przyszłej budowy.
Nowy harmonogram prac zakłada, że krakowianie będą mogli skorzystać z nowej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju IV pod koniec 2024 roku. Dzięki tej inwestycji czas przejazdu na trasie Mistrzejowice-Centrum skróci się o około 12 minut i wyeliminuje konieczność przesiadek oraz znacząco poprawi komfort podróżowania.
– Nasz projekt w pełni wykorzystuje korzyści, jakie oferuje partnerstwo publiczno-prywatnego. Jedną z najistotniejszych jest to, że inwestycja nie obciąża długu publicznego gminy. Ten model realizacji przedsięwzięcia uzależnia wynagrodzenie partnera prywatnego od dostępności nowego połączenia, a to gwarancja wysokiego standardu wykonania i utrzymania infrastruktury, w naszym przypadku przez 20 lat – podkreśla Marcin Hanczakowski, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
W ramach inwestycji powstaną też nowe chodniki i drogi dla rowerów, które będą dostosowane do obowiązujących przepisów. Dodatkowo wzdłuż projektowanej linii pojawią się nowe zasadzenia gatunkami drzew i krzewów, które będą odporne m.in. na trudne miejskie warunki. Przy budowie wykorzystana zostanie również nowoczesna technologia oświetlenia LED, a część wiat przystankowych będzie wyposażonych w ogniwa fotowoltaiczne.
Nowa linia będzie mierzyła ok. 4,5 km i będzie największą tego typu inwestycją na północy Krakowa w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Partnerem prywatnym przedsięwzięcia jest PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider konsorcjum), a generalnym wykonawcą – Gülermak sp. z o.o. Z ramienia miasta za projekt odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Wartość projektu to 1,1 mld złotych, w tym ok. 600 mln złotych stanowią nakłady inwestycyjne.
MN