W nocy z 17 na 18 października do zajezdni w Nowej Hucie wjechał ostatni z serii tramwajów Lajkonik II. To symboliczne wydarzenie kończy jedno z największych kontraktów tramwajowych w Polsce, przynosząc nową erę komfortu i wygody dla pasażerów komunikacji miejskiej w Krakowie. Łącznie w ramach tego kontraktu do Krakowa dostarczono 110 tramwajów Lajkonik!
Dostawy nowych Lajkoników II nie mogą pozostać niezauważone przez mieszkańców Krakowa. Już teraz z nowohuckiej zajezdni zniknęły wszystkie stare wagony 105N, a nowe tramwaje z niską podłogą obsługują większość kursów w Krakowie.
Nowe Lajkoniki II to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe, wyposażone w cztery wózki jezdne, drzwi wejściowe o szerokości większej niż standardowa (co umożliwiają szybką i wygodną wymianę pasażerów) oraz specyficzną konstrukcję czoła pojazdu, co ma na celu zminimalizowanie ryzyka wciągnięcia pieszego pod tramwaj w razie wypadku.
Jednym z najważniejszych aspektów nowych Lajkoników II jest zwiększona przestrzeń z niską podłogą oraz większa ilość miejsc dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Te nowoczesne pojazdy są w stanie pomieścić jednocześnie aż 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Warto zaznaczyć, że tramwaje te zostały wyposażone w klimatyzację, automatyczne biletomaty, system informacji pasażerskiej, kamery monitoringu oraz porty USB do ładowania smartfonów, co sprawia, że podróżowanie nimi jest nie tylko komfortowe, ale również nowoczesne.
Dwa z 60 dostarczonych tramwajów są przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, a pozostałe zostały tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania.
Zakończenie dostaw Lajkoników II do Krakowa oznacza początek nowej ery komunikacji miejskiej w Krakowie. Pasażerowie mogą cieszyć się komfortem podróżowania, zwiększonymi możliwościami dostępu do tramwaju, a także nowoczesnymi udogodnieniami.