fbpx
Małopolska

„Przeskalowane i nieekonomiczne”- kolejarze zmieniają plany inwestycyjne i biorą się za trasę Kraków-Warszawa

Przejazd kolejowo-drogowy na ul. Rzepakowej w Krakowie. Fot. Piotr Hamarnik / PKP PLK SA

Kolejarze zmieniają swoje plany inwestycyjne, bo wcześniejsze były „przeskalowane i nieekonomiczne”, to jednak szansa dla innych projektów, które dzięki oszczędnościom będą mogły doczekać się realizacji, a nawet nieco szerszego zakresu. Dzięki temu linia Kraków-Warszawa mierząca blisko 320 km zostanie zmodernizowana.

PKP Polskie Linie Kolejowe wystąpiły do Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o zmianę sposobu zagospodarowania części środków, które były zarezerwowane dla kolei w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. PKP uznało, że dwanaście dotychczasowych inwestycji było przeskalowanych i nieekonomicznych, a ich realizacja nie przyniosłaby oczekiwanych efektów. Uznano więc, że dzięki oszczędnościom można zrealizować inne projekty, takie jak:

  • Poprawa stanu technicznego tunelu kolejowego w Unisławiu Śląskim, w ciągu linii kolejowej nr 291 Boguszów Gorce Wschód – Mieroszów;
  • Budowa drugiego toru kolejowego wraz z drugą przeprawą mostową na rzece Warcie, na odcinku linii kolejowej nr 354, od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie;
  • Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych – etap VII;
  • Przebudowa wiaduktu kolejowego WK-05 na stacji Gdynia Port;
  • Budowa Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej na linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock-Lublin;
  • Poprawa infrastruktury pasażerskiej na wybranych obiektach aglomeracji warszawskiej, poprzez modernizację peronów oraz zabudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

Na szczycie listy życzeń kolejarzy znalazła się jednak trasa Kraków-Warszawa, która mierzy 317,164 km, która dzięki tym środkom doczeka się modernizacji. Chodzi o poprawę infrastruktury kolejowej, choć ciężko dokładnie określić, czy będzie miało to realny wpływ na komfort podróży pasażerów. Z pewnością nie wpłynie znacząco na skrócenie czasu przejazdu z Krakowa do stolicy.

W przyszłym roku do listy projektów realizowanych dzięki KPO mają dołączyć kolejne inwestycje kolejowe, które są na ten moment na etapie planowania:

  • Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinkach: Koluszki – Częstochowa oraz Zawiercie – Dąbrowa Górnicza;
  • Prace na linii kolejowej nr 61 na odcinku Częstochowa Stradom – Fosowskie oraz na linii kolejowej nr 144 na odcinku Fosowskie – Opole Główne;
  • Prace na linii kolejowej nr 132 na odcinku Pyskowice – Opole Groszowice;
  • Prace na linii kolejowej nr 273 na odcinkach: Wrocław – Głogów, Czerwieńsk – Jerzmanice Lubuskie oraz Kostrzyn – Szczecin Podjuchy;
  • Prace na linii kolejowej nr 355 Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie etap II.

Warto pamiętać, że jednym z warunków otrzymania finansowania z KPO jest wywiązanie się z realizacji zadań do sierpnia 2026 roku.