fbpx
Komunikacja

Są postępy prac na wiadukcie kolejowym nad ul. Grzegórzecką. Kiedy koniec inwestycji?

fot. PKP PLK

Niebawem na „nowym” wiadukcie kolejowym nad ul. Grzegórzecką zostaną położone tory. To kolejny etap prac, które obecnie skupiają się nad przygotowaniem podłoża pod torowisko oraz budową ścian. Na ukończeniu są również prace związane z budową w sąsiedztwie wiaduktu przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki. Większość inwestycji powinna być gotowa w połowie przyszłego roku.

Przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Grzegórzecką budziła w ostatnich miesiącach sporo kontrowersji. PKP PLK przekonywało bowiem, że rozbudowa magistrali kolejowej wymaga zwiększenia dostępności torów, a tego nie dało się osiągnąć bez poszerzenia wiaduktu. Problem w tym, że jest to obiekt historyczny i poprzednia Miejska Konserwator Zabytków skutecznie blokowało realizację prac rozbiórkowych. Ostatecznie po ponownych ocenach i interwencjach u Generalnego Konserwatora Zabytków wydano zgodę na rozebranie budowli, a następnie jej poszerzenie i odbudowanie z wykorzystaniem oryginalnych cegieł i kamieni. Te prace zakończyły się już sukcesem, a obecnie kolejarze przystąpili do budowy podłoża dla nowego torowiska, co będzie jednym z końcowych etapów rozbudowy.

Równolegle trwają prace przy budowie nowego przystanku kolejowego Kraków Grzegórzecka. Sama stacja przechodzi obecnie prace wykończeniowe, ale konieczne jest jeszcze dobudowanie schodów przy ul. Grzegórzeckiej oraz na wysokości ul. Berka Joselewicza, które będą prowadziły pasażerów na perony. Osoby niepełnosprawne będą mogły korzystać z kolei z windy, która również zostanie udostępniona w ramach tej inwestycji.

Kolejarze zapewniają, że nowymi torami pierwsze pociągi przejadą już w czerwcu przyszłego roku. Na uruchomienie nowego przystanku Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej trzeba będzie jednak poczekać do września. Koszt prowadzonej inwestycji szacowany jest na 1,2 mld złotych. Pozwoli ona na rozwój magistrali kolejowej i zdecydowane skrócenie czasu przejazdu na trasie Kraków-Zakopane, co będzie miało kluczowe znaczenie dla rozwoju całej sieci transportu kolejowego w południowej Polsce.