Wyjazd z jednego z większych osiedli Krakowa ulicą Bojki na „wylotowe” ulice Cechową i Stojałowskiego to często prawdziwy koszmar. Kierowcy od lat czekają na budowę ronda w tym miejscu. Poczekają jeszcze co najmniej rok.
W imieniu mieszkańców miasta radni Rafał Komarewicz i Dominik Homa podjęli interwencję w sprawie budowy długo wyczekiwanego ronda na skrzyżowaniu ulic Cechowej i Bojki. Przypomnieli, że w grudniu 2020 roku złożona została interpelacja w tej sprawie.
– Już wtedy w związku z licznymi wiadomościami od mieszkańców, zarówno dotyczących problemu włączenia się do ruchu osób wyjeżdżających z ulicy Bojki oraz niebezpieczeństwa związanego z przejściem dla pieszych, mieszkańcy wskazywali jasną potrzebę budowy ronda w wyżej wskazanym miejscu. W odpowiedzi na złożoną interpelację czytamy, że zadanie to zostało ujęte w poprawkach Klubu Radnych Przyjazny Kraków zgłaszanych do Projektu Prezydenckiego Budżetu Miasta Krakowa na 2021 rok i w przypadku zabezpieczenia stosownych środków finansowych Zarząd Dróg Miasta Krakowa podejmie działania mające na celu przygotowanie i realizację przedmiotowej inwestycji. Niestety do dziś rondo to nie powstało – podkreślili przedstawiciele krakowian.
Jak opisują, na wspomnianym skrzyżowaniu budowana jest droga dla rowerów na odcinku ul. Stojałowskiego od skrzyżowania z ul. Porucznika Halszki do skrzyżowania z ul. Jakuba Bojki.
– Z planu wynika, że lewoskręt, który był z ulicy Bojki zostanie usunięty a na środku skrzyżowania już postawiona została lampa. Takie rozwiązanie sprawi, że wyjazd z ul. Bojki będzie całkowicie zakorkowany. Już przy obecnym układzie były spore kłopoty, a przy usunięciu istniejącego pasa – miejsce to będzie całkowicie sparaliżowane. Dostajemy od zaniepokojonych mieszkańców mnóstwo informacji zwracających uwagę na powstający problem – podkreślili radni.
W odpowiedzi prezydent Krakowa Jacek Majchrowski przypomniał, że w lipcu 2021 roku władze miasta zawarły odrębną umowę na przygotowanie koncepcji budowy ronda łączącego ulice Stojałowskiego, Bojki i Cechowej.
– W koncepcji budowy ronda uwzględniono przebieg ścieżek rowerowych. Proponowane rozwiązania koncepcyjne zostały przedstawione na stronach Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie w ramach prac Zespołu zadaniowego ds. niechronionych uczestników ruchu w grudniu 2021 roku. W obowiązującym budżecie Miasta Krakowa na rok 2023 oraz Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta Krakowa na rok 2023 i lata następne ujęto kontynuację zadania inwestycyjnego pn. „Budowa mikroronda na skrzyżowaniu ulic Cechowej i Bojki” z finansowaniem w wysokości 38 130 zł w 2023 r., 250 000 zł w 2024 r. W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego został wyłoniony 10 maja 2023 r. wykonawca, z którym zawarta zostanie umowa obejmująca opracowanie dokumentacji projektowej dla tego zadania – podkreślił włodarz grody Kraka.
Jak dodał prezydent Majchrowski, przewidywany termin zakończenia prac projektowych i uzyskania decyzji administracyjnej warunkującej wykonanie robót budowlanych to listopad 2024 r.
– Możliwość realizacji zadania dotyczącego wykonania ronda na skrzyżowaniu ulic Stojałowskiego, Cechowa i Bojki zostanie poddana analizie podczas przygotowywania dokumentów finansowych Gminy Miejskiej Kraków na lata kolejne. Do tego czasu opisywane skrzyżowanie powinno pozostać w formie zwykłego skrzyżowania – zaznaczył.