fbpx
Komunikacja

W Krakowie powstaną nowe linie tramwajowe i… parkingi

fot. PublicDomainPictures via pixabay.com

W najbliższych latach w Krakowie powstaną nowe linie tramwajowe wraz z parkingami typu Park&Ride. To plany przedstawione przez Zarząd Inwestycji Miejskich na ostatnim posiedzeniu komisji infrastruktury rady miasta. Chodzi m.in. o budowę linii na trasie os. Krowodrza Górka-os. Azory oraz przedłużenie tramwaju z os. Azory do Galerii Bronowice. 

Radni i urzędnicy przekonywali, że budowa parkingów Park&Ride jest niezwykle istotna dla rozwoju miasta i odciążenia z ruchu samochodowego centrum Krakowa, co choćby ze względów na ochronę środowiska i poprawę jakości powietrza będzie musiało nastąpić w najbliższych latach. Zarząd Inwestycji Miejskich przygotowuje dokumentację projektową dla czterech nowych zadań. 

Pierwszą planowaną inwestycją jest budowa linii tramwajowej z os. Krowodrza Górka do os. Azory wraz z budową trzypoziomowego parkingu P&R, który w przyszłości mógłby zostać rozbudowany o kolejne trzy kondygnacje. Początkowo parking przy ul. Weissa miałby pomieścić ok. 200 samochodów. 

Drugą z planowanych inwestycji jest rozbudowa ul. Bunscha oraz budowa ul. Humboldta. Wzdłuż tych ulic prowadziłaby nowa linia tramwajowa o długości 3,4 km, która kończyłaby się pętlą tramwajową z parkingiem typu Park&Ride. Zakończenie opracowania koncepcji i uzyskanie decyzji środowiskowych dla tej inwestycji jest przewidziane na 2023 rok. 

Urzędnicy mają również w planach przedłużenie linii tramwajowej z os. Azory do Galerii Bronowice wraz z nową pętlą oraz parking P&R dla około 350 samochodów. To przełożyłoby się nie tylko na usprawnienie ruchu w tym rejonie, ale również dałoby możliwość pozostawienia samochodów i przesiadania się na komunikację miejską dla kierowców wjeżdżających do Krakowa od północy. W tym momencie jest to utrudnione ze względu na brak miejsc do parkowania oraz dostępną jedynie komunikacją autobusową w rejonie Ronda Ofiar Katynia. 

Ostatnią z omawianych na sesji inwestycji była rozbudowa ul. Kocmyrzowskiej na odcinku od ul. Grębałów do ul. Bukszpanowej. W ramach prac powstałoby ok. 1 km drogi, wzdłuż której zostanie poprowadzona linia tramwajowa od węzła Grębałów do istniejącej już pętli na Wzgórzach Krzesławickich. Tu również miałby powstać parking P&R, który pomieściłby ok. 200 samochodów. Inwestycja ta miałaby być realizowana we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, a do jej realizacji mogłoby dojść już w 2024 roku. 

Na sesji przypomniano również, że w najbliższej przyszłości miasto planuje również budowę parkingów typu Park&Ride m.in. przy linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, przy planowanej trasie tramwajowej z Małego Płaszowa do Rybitw i trasy S7, a pojawił się również pomysł, by podobne obiekty zostały zlokalizowane przy węzłach autostradowych. W tym jednak przypadku konieczne byłoby porozumienie z władzami centralnymi i wyznaczenie terenów na potrzeby tej inwestycji.