Kraków robi kolejne podejście do systemu miejskich wypożyczalni rowerów. Po latach nieudanych prób i błędnych decyzji urzędnicy zdecydowali się wyznaczać nowe trendy i stworzyć wypożyczalnię… długoterminową. W ocenie Zarządu Transportu Publicznego krótkoterminowy najem rowerów znany z innych polskich miast powoli wyczerpuje swoją formułę, co mają potwierdzać również dane z wielu krajów europejskich. Przyszłością ma być możliwość korzystania z roweru w ramach abonamentu. Problem jednak w tym, że będzie to opcja głównie dla mieszkańców Krakowa.
O powrocie systemu miejskich wypożyczalni rowerów mówi się w Krakowie od lat. W tym czasie miasto podejmowało kilka prób, ale wszystko kończyły się fiaskiem. Urzędnicy nie składają jednak broni i starają się przekonać radnych i mieszkańców do nowego pomysłu. Ten ma się opierać na najmie długoterminowym. Pierwszym krokiem do realizacji było utworzenie pilotażowego programu wypożyczalni elektrycznych rowerów, które są dostępne na parkingach Park&Ride. To rozwiązanie służące jednak głównie osobom, które przyjeżdżają do Krakowa z innych miast i pozostawiając swój samochód na obrzeżach, mogą korzystać nie tylko z komunikacji publicznej, ale również rowerów napędzanych silnikami elektrycznymi.
Propozycją dla mieszkańców mają być tradycyjne rowery, które jednak nie będą- tak jak do tej pory, dostępne w najmie krótkoterminowym. Krakowianie mają mieć możliwość wykupienia specjalnego abonamentu, w ramach którego będą mogli korzystać z roweru w okresie co najmniej jednego miesiąca. W cenie 29 złotych za miesiąć będą mieli jednak zapewniony stały serwis oraz obsługę techniczną. Warto zaznaczyć jednak, że o ostatecznym cenniku zdecydują radni. Początkowo do dyspozycji ma być 250 rowerów, które dotarły już do Krakowa. Nie oznacza to jednak, że będą one dostępne od ręki. Przed urzędnikami wiele tygodni testów i przygotowań, które powinny zakończyć się z końcem lutego, a od marca rowery trafiłyby do wypożyczalni. Niewykluczone jednak, że niebawem do tradycyjnych rowerów dołączą również te elektryczne. ZTP rozpisało bowiem przetarg, w którym chce zakupić 250 nowoczesnych maszyn, które również będą udostępnione do wynajmu długoterminowego, ale choćby z uwagi na koszty ich obsługi, abonament w tym wypadku będzie zdecydowanie wyższy- początkowo mówiono o kwocie 79 złotych miesięcznie.
Nowy system miejskich wypożyczalni długoterminowych LajkBike ma być prawdziwą rewolucją i przykładem dla innych polskich miast, gdzie do tej pory funkcjonują miejskie wypożyczalnie krótkoterminowe. Przewagą tego drugiego rozwiązania jest jednak to, że mogą korzystać z niego nie tylko mieszkający i pracujący w danym mieście, ale również turyści, którzy choćby podczas krótkich City Break’ów mają możliwość zwiedzania i podróżowania po mieście w szybki, wygodny i co ważniejsze, przystępny cenowo sposób. W przypadku krakowskiego rozwiązania takiej możliwości nie będzie, bo rejestracja w systemie będzie wiązała się z wydłużoną listą formalności i przede wszystkim koniecznością wpłacenia kaucji oraz zadeklarowania długoterminowego najmu tradycyjnego bądź elektrycznego roweru.