Już tej wiosny ruszy budowa 4,5 km odcinka linii tramwajowej do Mistrzejowic. Oddanie premetra zapowiadane jest pod koniec 2025 roku.
Jest to największy projekt transportowy w Polsce realizowany i finansowany w systemie Partnerstwa Publiczno – Prywatnego. Dzisiaj przedstawiciele Miasta, instytucji finansujących i wykonawcy – Gulermak podpisali umowę bezpośrednią, dotyczącą inwestycji IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.
4,5 km torowisko będzie wybudowane od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie w ciągu ulic: Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Jancarza aż do pętli Mistrzejowice. Koszt inwestycji opiewa na 1,92 mld zł.
„Dzięki temu połączeniu czas dojazdu do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. Na trasie przewidziano m.in. tunel wraz z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym w okolicy ronda Polsadu – mówi prezydent Jacek Majchrowski.
Zgodnie z umową pomiędzy miastem a tureckim konsorcjum, druga strona ma zabezpieczyć finansowanie, zaprojektować, uzyskać niezbędne zgody na budowę i zrealizować linię tramwajową do Mistrzejowic. Przez kolejnych 20 lat ma obowiązek dbać o tę infrastrukturę. Po tym czasie linię w użytkowanie przejmie miasto.
Obecnie czekamy już tylko na ZRID, czyli decyzję o zezwoleniu na realizację i w drugim kwartale tego roku rozpoczną się prace w terenie – zapowiada prezydent Jacek Majchrowski.
Krakowski model wypracowany przy tej inwestycji zakłada płatność za dostępność infrastruktury. To oznacza, że miasto będzie płaciło określoną kwotę sukcesywnie, jeśli infrastruktura będzie utrzymana w odpowiednim standardzie i będzie przejezdna dla ruchu tramwajowego.
Ten wyjątkowy projekt stworzy nowe standardy i wzorce nie tylko w Polsce, ale również na skalę europejską. Ciężką pracą dopasowaliśmy projekt do kolejnych wymagań, jakie stawiało przed nami miasto – dostosowaliśmy infrastrukturę do obsługi przyszłego premetra oraz zredukowaliśmy wpływ inwestycji na otoczenie – mówi Bulent Ozdemir, dyrektor Gulemark na Polskę.
Forma Partnerstwa Publiczno – Prywatnego znacznie obniża koszty zarówno budowy jak i późniejszego utrzymania inwestycji.