fbpx
Dzieje się! Komunikacja

IV etap rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju rozpocznie się wiosną.

Już tej wiosny ruszy budowa 4,5 km odcinka linii tramwajowej do Mistrzejowic. Oddanie premetra zapowiadane jest pod koniec 2025 roku.

Jest to największy projekt transportowy w Polsce realizowany i finansowany w systemie Partnerstwa Publiczno – Prywatnego. Dzisiaj przedstawiciele Miasta, instytucji finansujących i wykonawcy – Gulermak podpisali umowę bezpośrednią, dotyczącą inwestycji IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.

4,5 km torowisko będzie wybudowane od skrzyżowania al. Jana Pawła II z Lema i Meissnera, następnie w ciągu ulic: Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Jancarza aż do pętli Mistrzejowice. Koszt inwestycji opiewa na 1,92 mld zł.

„Dzięki temu połączeniu czas dojazdu do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. Na trasie przewidziano m.in. tunel wraz z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym w okolicy ronda Polsadu – mówi prezydent Jacek Majchrowski.

Zgodnie z umową pomiędzy miastem a tureckim konsorcjum, druga strona ma zabezpieczyć finansowanie, zaprojektować, uzyskać niezbędne zgody na budowę i zrealizować linię tramwajową do Mistrzejowic. Przez kolejnych 20 lat ma obowiązek dbać o tę infrastrukturę. Po tym czasie linię w użytkowanie przejmie miasto.

Obecnie czekamy już tylko na ZRID, czyli decyzję o zezwoleniu na realizację  i w drugim kwartale tego roku rozpoczną się prace w terenie – zapowiada prezydent Jacek Majchrowski.

Krakowski model wypracowany przy tej inwestycji zakłada płatność za dostępność infrastruktury. To oznacza, że miasto będzie płaciło określoną kwotę sukcesywnie, jeśli infrastruktura będzie utrzymana w odpowiednim standardzie i będzie przejezdna dla ruchu tramwajowego.

Ten wyjątkowy projekt stworzy nowe standardy i wzorce nie tylko w Polsce, ale również na skalę europejską. Ciężką pracą dopasowaliśmy projekt do kolejnych wymagań, jakie stawiało przed nami miasto – dostosowaliśmy infrastrukturę do obsługi przyszłego premetra oraz zredukowaliśmy wpływ inwestycji na otoczenie – mówi Bulent Ozdemir, dyrektor Gulemark na Polskę.

Forma Partnerstwa Publiczno – Prywatnego znacznie obniża koszty zarówno budowy jak i późniejszego utrzymania inwestycji.