Od przyszłego roku najstarsze samochody nie wjadą do ścisłego centrum Krakowa, to już niemal pewne. Wciąż jednak trwają konsultacje wśród mieszkańców, które mają odpowiedzieć na pytanie, gdzie będzie zaczynała i kończyła się Strefa Czystego Transportu w Krakowie i jakie auta zostaną objęte ograniczeniami.
Wiele wskazuje na to, że początkowo strefa będzie obejmowała swoim zasięgiem II obwodnicę Krakowa tj. obszar ograniczony Alejami Trzech Wieszczów oraz ulicami: Konopnicką, Kamieńskiego, Powstańców Wielkopolskich, Powstańców Śląskich oraz Turowicza, al. Powstania Warszawskiego i Wita Stwosza. Co to w praktyce oznacza?
Najstarsze samochody już od przyszłego roku nie będą miały prawa wjechać do SCT. O spełnienie kryteriów nie będzie jednak trudno. Propozycja urzędników zakłada bowiem, że od 1 marca 2023 roku do strefy będą miały prawo wjechać samochody z silnikami benzynowymi oraz diesle wyprodukowane po… 2001 roku. Przepisy zakładają jednak, że z każdym kolejnym rokiem, normy byłyby bardziej wyśrubowane, a sama Strefa Czystego Transportu obejmowałaby kolejne rejony miasta.
Propozycja przedstawiona w ramach konsultacji społecznych zakłada, że od 2024 roku w SCT w przypadku samochodów benzynowych będzie obowiązywała norma euro 3, od 2027 roku euro 4, a od połowy roku 2028 norma euro 5. Z kolei w przypadku samochodów z silnikami diesla od 2024 roku miałaby obowiązywać norma euro 4, od 2025 roku euro 5, a od połowy 2027 roku euro 6.
Mieszkańcy strefy posiadający samochody starsze niż te ujęte w przepisach SCT, będą mieli rok na wymianę samochodu na nowszy- spełniający wyznaczone normy euro. Samo zaś poruszanie się po strefie będzie dozwolone na podstawie specjalnych naklejek wydawanych przez Urząd Miasta Krakowa, która będą umieszczone na przedniej szybie samochodu, a sama strefa będzie odpowiednio oznaczona przez znaki drogowe.
Ostateczny kształt SCT poznamy dopiero po zakończeniu konsultacji społecznych, które zaplanowano do końca marca. Ich ostatnim elementem będzie spotkanie informacyjne, realizowane w formule online, podczas którego mieszkańcy dowiedzą się, jaki kształt SCT zostanie zaprezentowany radnym. To bowiem do rajców będzie należał ostateczny głos w tej sprawie.