fbpx
Komunikacja Kraków

Strefa Czystego Transportu w Krakowie coraz bliżej. Kto nie wjedzie do centrum?

fot. Nerivill via pixabay.com

Od przyszłego roku najstarsze samochody nie wjadą do ścisłego centrum Krakowa, to już niemal pewne. Wciąż jednak trwają konsultacje wśród mieszkańców, które mają odpowiedzieć na pytanie, gdzie będzie zaczynała i kończyła się Strefa Czystego Transportu w Krakowie i jakie auta zostaną objęte ograniczeniami. 

Wiele wskazuje na to, że początkowo strefa będzie obejmowała swoim zasięgiem II obwodnicę Krakowa tj. obszar ograniczony Alejami Trzech Wieszczów oraz ulicami: Konopnicką, Kamieńskiego, Powstańców Wielkopolskich, Powstańców Śląskich oraz Turowicza, al. Powstania Warszawskiego i Wita Stwosza. Co to w praktyce oznacza? 

Najstarsze samochody już od przyszłego roku nie będą miały prawa wjechać do SCT. O spełnienie kryteriów nie będzie jednak trudno. Propozycja urzędników zakłada bowiem, że od 1 marca 2023 roku do strefy będą miały prawo wjechać samochody z silnikami benzynowymi oraz diesle wyprodukowane po… 2001 roku. Przepisy zakładają jednak, że z każdym kolejnym rokiem, normy byłyby bardziej wyśrubowane, a sama Strefa Czystego Transportu obejmowałaby kolejne rejony miasta. 

Propozycja przedstawiona w ramach konsultacji społecznych zakłada, że od 2024 roku w SCT w przypadku samochodów benzynowych będzie obowiązywała norma euro 3, od 2027 roku euro 4, a od połowy roku 2028 norma euro 5. Z kolei w przypadku samochodów z silnikami diesla od 2024 roku miałaby obowiązywać norma euro 4, od 2025 roku euro 5, a od połowy 2027 roku euro 6. 

Mieszkańcy strefy posiadający samochody starsze niż te ujęte w przepisach SCT, będą mieli rok na wymianę samochodu na nowszy- spełniający wyznaczone normy euro. Samo zaś poruszanie się po strefie będzie dozwolone na podstawie specjalnych naklejek wydawanych przez Urząd Miasta Krakowa, która będą umieszczone na przedniej szybie samochodu, a sama strefa będzie odpowiednio oznaczona przez znaki drogowe. 

Ostateczny kształt SCT poznamy dopiero po zakończeniu konsultacji społecznych, które zaplanowano do końca marca. Ich ostatnim elementem będzie spotkanie informacyjne, realizowane w formule online, podczas którego mieszkańcy dowiedzą się, jaki kształt SCT zostanie zaprezentowany radnym. To bowiem do rajców będzie należał ostateczny głos w tej sprawie.