Autostrada A4 nie wytrzymuje natężenia ruchu. Dlatego drogowcy przygotowują się do rozbudowy kolejnego odcinka tej trasy. Minister Infrastruktury podpisał Program Inwestycji na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla trasy z Krakowa do Tarnowa.
Ruch na małopolskim odcinku autostrady A4 nieustannie rośnie. Potwierdzają to dane Generalnego Pomiaru Ruchu, przeprowadzone na odcinku między Krakowem a Tarnowem po raz pierwszy w 2015 roku – wtedy poruszało się nim od 18 tysięcy (odcinek Tarnów Zachód – Tarnów Centrum) do 34 tysięcy pojazdów (odcinek Bieżanów – Targowisko). Kolejny pomiar, przeprowadzony w latach 2020-2021, pokazał ogromny, prawie dwukrotny wzrost liczby samochodów korzystających z tej trasy. Na odcinku Bieżanów – Targowisko było to już prawie 64 tysiące pojazdów (wzrost o 87 proc.), a na przebiegającej wzdłuż granic Tarnowa autostradzie A4 ponad 31 tysięcy aut (więcej o 74 proc.).
– Wzrost liczby samochodów korzystających z autostrady nie pozostaje rzecz jasna bez wpływu na jej przepustowość i komfort jazdy kierowców. Więcej samochodów to mniejsza płynność ruchu, częstsze korki i ryzyko kolizji. Nasze analizy wskazują, że w 2037 roku między węzłami Kraków Bieżanów a Targowisko poruszać się będzie od 72 do 82 tysięcy pojazdów, a autostradą wokół Tarnowa od 37 do 41 tysięcy samochodów. Ruch więc zwiększać się będzie nadal, choć nie w tak szybkim tempie jak w ostatnich latach – podaje Kacper Michna, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.
Dlatego autostrada, żeby w przyszłości spełniała swoją funkcję, wymaga na odcinku 75 km od Krakowa do Tarnowa rozbudowy o trzeci pas. – Przeanalizujemy również, czy i w jaki sposób możemy poprawić płynność ruchu na autostradzie w granicach Krakowa, pomiędzy ul. Kąpielową między węzłami Kraków Południe i Kraków Łagiewniki a węzłem Kraków Bieżanów. Na tym odcinku już dziś kierowcy mają do dyspozycji po trzy pasy ruchu w każdym kierunku – dodaje przedstawiciel małopolskich drogowców.
Podpisany przez Ministra Infrastruktury dokument pozwala nam na przygotowanie i ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie koncepcji rozbudowy autostrady (Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami Koncepcji programowej) oraz uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Przewidujemy, że te prace potrwają do 2028 roku. Planowany termin realizacji inwestycji to lata 2031-2034.