fbpx
Komunikacja

Wiceprezydent Krakowa ogłasza przełom ws. planowania pierwszej linii metra w Krakowie

Jest przełom ws. planowanej stacji metra, która początkowo była planowana w rejonie Teatru Bagatela, ale na to nie chciał się zgodzić wojewódzki konserwator zabytków. – Nie mogliśmy się zgodzić z koncepcją, która była nam zarzucana, że ma to się znajdować na rogu ulicy Rajskiej i Karmelickiej […] nie byłoby to miejsce dogodne dla przesiadek – mówił dziś wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Kulig podczas prezentacji założeń swojego programu wyborczego, poinformował, że miastu udało się wreszcie uzyskać pozytywną opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków, co zamyka temat lokalizacji stacji metra w centrum Krakowa. Ta powstanie pod tarczą skrzyżowania przy Teatrze Bagatela. – Bez tej decyzji projektowanie, ale także decyzja środowiskowa, wisiały trochę na włosku – przekazał wiceprezydent Kulig.

Najnowsza decyzja konserwatora zabytków, to zielone światło dla magistratu, do rozpoczęcia kolejnego etapu planowania prac przy budowie metra, które – jak wielokrotnie podkreślał wiceprezydent Krakowa, jest nieuniknione i kluczowe dla dalszego rozwoju miasta i sieci komunikacji miejskiej w Krakowie.

Wiceprezydent Krakowa podkreślił, że proces projektowania trzeba będzie mądrze zaplanować i wyciągnąć wnioski z dotychczasowych sukcesów i porażek inwestycyjnych. Sam nie ukrywa, że jest zwolennikiem rozdzielenia projektu od realizacji, by zapewnić miastu lepszy wgląd w proces przebiegu inwestycji i większą kontrolę nad działaniami zarówno w zakresie projektu, jak i wykonania zleconych prac. Dzięki temu udało się m.in. skutecznie przeprowadzić część miejskich remontów i co ważniejsze, dotrzymać terminów zapisanych w umówię, które w przeszłości były traktowane przez wykonawców jedynie jako zapisy, których niekoniecznie trzeba się trzymać w realnym życiu.

Kulig poinformował również, że budowa metra miałaby być prowadzona metodą górniczą, bez kompletnego rozkopywania centrum Krakowa, co byłoby nie tylko droższe, dużo bardziej uciążliwe, ale też w wielu przypadkach trudniejsze w realizacji ze względu na zabytkowy charakter wielu budynków i obiektów w centrum Krakowa. – Drążenie pozwoli nam na stworzenie tunelu, który będzie się ciągnął od ronda Młyńskiego do ul. Piastowskiej, z kluczowym przystankiem przy Bagateli, ale oczywiście połączenia będą także przy Dworcu Głównym i przy rondzie Mogilskim – zapewniał wiceprezydent Kulig.

Warto podkreślić jednak, że na obecnym etapie planowania, linia metra miałaby ciągnąć się od Wzgórz Krzesławickich, aż do Bronowic ze stacjami pośrednimi. Ostateczny kształt poznamy jednak dopiero na etapie projektowania pierwszej w Krakowie linii metra.