22 kilometry toru kolejowego, nowe wiadukty i mosty, a także nowe przystanki m.in. w Lusinie, Konarach, Olszowicach, Krzyszkowicach i Polance. Tak będzie wyglądała nowa linia kolejowa, która połączy Kraków i Myślenice. PKP Polskie Linie Kolejowe SA podpisały właśnie umowę na jej zaprojektowanie.
Umowa, która została popisana z konsorcjum firm BBF Sp. z o.o. i IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o., opiewa na ponad 22 mln zł netto. Na przygotowanie projektu wykonawcy będą mieli 35 miesięcy.
Zadaniem projektantów będzie przygotowanie inwestycji polegającej na budowie linii kolejowej pomiędzy Swoszowicami a centrum Myślenic. Tor o długości ok. 22 km w dwóch fragmentach poprowadzony będzie pod ziemią. Wybudowane zostaną również nowe wiadukty i mosty. Bezkolizyjne skrzyżowania zapewnią bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.
Jak informuje PKP PLK SA, z wygodnego dostępu do pociągów skorzystać będą mogli nie tylko mieszkańcy Myślenic, ale także trzech podkrakowskich gmin. Na trasie powstaną przystanki: Lusina, Konary, Olszowice, Kąty, Krzyszkowice, Polanka i stacja Myślenice. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Pociągi w podgórskim terenie pojadą z prędkością do 120 km/h. Przejazd z Krakowa Głównego do Myślenic szacowany jest na ok. 40 minut. Dla porównania obecny rozkładowy czas przejazdu autobusu ALD linii A1 to 60-75 minut.
Projekt pozwoli zmniejszyć liczbę samochodów wjeżdżających codziennie do stolicy Małopolski i przez to zredukować hałas oraz zanieczyszczenie powietrza.
PKP PLK SA zaznacza, że w Małopolsce powstanie również połączenie kolejowe Krakowa z Niepołomicami oraz łącznica, która skróci podróże pociągiem do Olkusza.