Kraków Małopolska

Lotnisko w Balicach rusza z przetargiem na rozbudowę terminalu T6 – będzie przestronniej i nowocześniej

Kraków Airport rozpoczyna długo oczekiwaną rozbudowę terminalu pasażerskiego. Przetarg na realizację części zachodniej budynku – oznaczonej jako T6 – został właśnie ogłoszony. To największa inwestycja w historii lotniska, mająca na celu nie tylko zwiększenie przepustowości, ale i poprawę komfortu podróżnych.

Nowa część terminalu powstanie pomiędzy obecnym budynkiem a drogą prowadzącą do wieży kontroli lotów. Jej architektura zostanie zaprojektowana tak, by była spójna z istniejącym terminalem. W efekcie rozbudowy powierzchnia użytkowa Kraków Airport zwiększy się o dodatkowe 44,5 tys. m² – do obecnych 55 tys. dołączy cztery nowe kondygnacje.

Na parterze znajdzie się hala odbioru bagażu oraz strefa przylotów non-Schengen. Pierwsze piętro zostanie przeznaczone na poczekalnie przedodlotowe i rozbudowaną strefę komercyjno-gastronomiczną. Drugie piętro to nowoczesna przestrzeń Business Lounge. Kondygnacja podziemna pomieści magazyny, szatnie i zaplecze techniczne.

Nowa infrastruktura odpowie na potrzeby pasażerów podróżujących poza strefę Schengen – w T6 powstaną 32 stanowiska kontroli paszportowej oraz 10 bramek ABC przy przylotach, a także 22 stanowiska i 10 bramek ABC przy odlotach.

Obecne tempo wzrostu liczby pasażerów – które w 2025 roku może sięgnąć nawet 13 milionów – wymusiło aktualizację wcześniejszych planów inwestycyjnych. Docelowo, po ukończeniu całego projektu w 2031 roku, lotnisko ma być gotowe na obsłużenie nawet 19 milionów osób rocznie.

– To dla mnie ogromna radość, że zaczynamy tak długo wyczekiwaną przez pasażerów inwestycję – podkreśla Łukasz Strutyński, prezes Zarządu Kraków Airport. – Doskonale zdajemy sobie sprawę, że wypracowana przez nas pozycja lidera dużych lotnisk europejskich, jeżeli chodzi o tempo rozwoju, nakłada na nas obowiązek zadbania także o odpowiedni poziom infrastruktury, by nasi pasażerowie mogli korzystać z usług lotniska w komfortowych warunkach.

Etapowanie prac zakłada, że po zakończeniu budowy zachodniego skrzydła (T6), możliwe będzie wyburzenie dawnego budynku cargo i budowa w tym miejscu części wschodniej terminalu (T7). Ostatnim krokiem będzie modernizacja istniejącego obiektu (T5). Dzięki takiemu planowi pasażerowie nie będą narażeni na znaczące utrudnienia w czasie trwania inwestycji.

Postępowanie przetargowe na wybór generalnego wykonawcy zostanie ogłoszone 22 września 2025 roku. Termin składania ofert wyznaczono na 13 listopada, a pierwsze roboty budowlane mogą rozpocząć się jeszcze w tym roku. Zakończenie budowy zachodniego skrzydła planowane jest na 2029 rok.

Rozbudowa terminalu T6 to ważny krok na drodze do dalszego umacniania pozycji Kraków Airport jako jednego z najważniejszych portów lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej.