Kraków postawił kolejny krok w kierunku nowoczesnego i zintegrowanego transportu miejskiego. Podczas konferencji w ICE Kraków zaprezentowano oficjalną trasę projektowanego metra. Dwie linie – M1 i M2 – mają liczyć niemal 29 kilometrów tuneli, 29 stacji i codziennie przewozić blisko 300 tysięcy pasażerów.
Metro w Krakowie – skąd, dokąd, którędy?
Nowe połączenie podziemne połączy Nową Hutę z południowymi dzielnicami Krakowa. Wschodni kraniec znajdzie się w rejonie Kombinatu, gdzie powstanie także stacja techniczno-postojowa. Stamtąd metro poprowadzi przez Aleję Róż, rondo Kocmyrzowskie, Czyżyny, Rondo Młyńskie, Olszę i Rondo Mogilskie. Kluczowym punktem będzie Dworzec Główny, który stanie się głównym węzłem przesiadkowym łączącym metro z koleją i tramwajami.
Dalej podziemna linia przebiegnie przez centrum miasta – stacje Stary Kleparz, Teatr Bagatela, Muzeum Narodowe – i przeciągnie się tunelem pod Wisłą w kierunku Podgórza. W południowej części miasta trasa podzieli się na dwa odcinki – linia M1 zakończy się w Opatkowicach (przez Ruczaj, Kampus UJ i Kobierzyn), natomiast linia M2 dojedzie do Kurdwanowa przez Łagiewniki i Zakopiankę.
29 stacji i szybkie przejazdy
W zasięgu 10-minutowego spaceru od stacji metra znajdzie się aż 40% mieszkańców Krakowa. Dzięki połączeniu z koleją i tramwajami, aż 63% krakowian będzie mogło korzystać z transportu szynowego na co dzień. Metro stanie się realną alternatywą dla samochodu i drogowego korka.
Szacowany czas przejazdu pomiędzy głównymi punktami miasta:
-
Nowa Huta – Muzeum Narodowe: 26 minut (obecnie ok. 40 minut),
-
Kliny – Dworzec Główny: 24 minuty (zamiast 50 minut),
-
Kurdwanów – Teatr Bagatela: 18 minut (zamiast 40 minut).
Impuls do rozwoju i rewitalizacji
Projekt metra ma nie tylko odciążyć komunikacyjnie zatłoczone miasto, ale też stać się motorem rewitalizacji. Wokół stacji planowane są węzły przesiadkowe, parkingi P+R, nowe chodniki i drogi rowerowe. Miasto planuje także uporządkować i przebudować okolice Kombinatu w Nowej Hucie oraz tereny wzdłuż Zakopianki.
W planach jest budowa 11 punktów przecięcia metra z liniami tramwajowymi i 5 ze stacjami kolei aglomeracyjnej.
