fbpx
Komunikacja

Kraków jak Amsterdam? Urzędnicy chcą przekonać krakowian

Rok rocznie krakowska infrastruktura rowerowa się rozrasta – chwalą się urzędnicy i podkreślają, że to jeszcze nie koniec, bo dzięki Zintegrowanym Inwestycjom Terytorialnym dróg będzie jeszcze więcej. Na drodze do upragnionego celu, jakim jest przesiadka krakowian z samochodów na rowery, może stanąć brak miejskiego systemu wypożyczalni rowerów, który jednak ma wrócić pod Wawel w przyszłym roku.

Miasto chwali się, że z roku na rok przybywa ścieżek rowerowych i ich użytkowników. Na ten moment rowerzyści mają do dyspozycji około 235 kilometrów infrastruktury, podczas gdy jeszcze 6 lat temu było to zaledwie 142,5km. Warto jednak zaznaczyć, że na obecną liczbę składa się około 170 km tras oraz inne elementy infrastruktury rowerowej. W przyspieszeniu tempa prac pomogła decyzja samych krakowian, którzy w specjalnym referendum organizowanym w 2014 roku opowiedzieli się za rozbudową infrastruktury dla miłośników jazdy na dwóch kółkach.

W poniedziałek krakowscy rowerzyści zyskali zupełnie nową inwestycję – udało się uruchomić nową trasę wraz z kładką pieszo-rowerową na ul. Kamieńskiego. Równolegle trwają wciąż prace na al. Kijowskiej oraz ul. Armii Krajowej gdzie powstanie w sumie około 1,5 km trasy rowerowej, a już są plany dotyczące kolejnych koncepcji m.in. wzdłuż ul. Conrada, Stojałowskiego oraz Bunscha.

Kluczowymi do realizacji w kolejnych latach odcinkami będą:

  • inwestycje w obrębie Wiślanej Trasy Rowerowej:
    • budowa kładki stokowej pieszo-rowerowej dowiązanej do korony wałów przeciwpowodziowych Wisły (na wysokości wzgórza Grodzisko) w nawiązaniu do realizowanej modernizacji wałów wiślanych
    • budowa pieszo-rowerowego przejścia pod ul. Ofiar Dąbia
    • budowa drogi dla pieszych i rowerów wzdłuż ul. Podbipięty wraz z połączeniem z istniejącymi drogami dla rowerów na moście Wandy i wale przeciwpowodziowym Wisły
  • realizacja ciągów wzdłuż Wisły i jej dopływów (m.in. Wilga, Rudawa) w ramach projektu „Wisła Łączy”
  • połączenie trasy rowerowej wzdłuż ul. Nowohuckiej – budowa kładki rowerowej wzdłuż mostu Nowohuckiego
  • rozwiązanie ruchu rowerowego w obrębie węzła „Igołomska”
  • budowa drogi dla rowerów od ul. F. Zolla do granicy Krakowa (połączenie z Wieliczką)
  • budowa dróg dla rowerów wzdłuż ul. Puszkarskiej i Walerego Sławka – dojazdy do zrealizowanej inwestycji wzdłuż ul. Kamieńskiego oraz inne etapy koncepcji Podgórze Duchackie.

Szansę dla usprawnienia ruchu rowerowego stanowi współpraca miasta w ramach inwestycji realizowanych przez PKP PLK, dzięki którym powstanie przeprawa rowerowa łącząca Podgórze z Kazimierzem oraz możliwe będzie wytyczenie ciągu rowerowego w obrębie wiaduktu nad ul. Prądnicką.