fbpx
Dzieje się! Komunikacja Kraków

Na Górce Narodowej powstanie parking P+R. Będzie gotowy jesienią

projekt parrkingu park&ride na Górce Narodowej wraz z terminalem autobusowym i pętlą tramwajową
Źródło: krakow.pl

Udało się przełamać impas w kwestii budowy parkingu P+R na Górce Narodowej. Wydział Architektury i Urbanistyki UMK wydał pozwolenie na jego budowę razem z terminalem autobusowym i pętlą dla szybkiego tramwaju na innej działce.  

Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju z Krowodrzej Górki do Górki Narodowej to jedna z największych inwestycji infrastrukturalnych w Krakowie. Oprócz nowej linii tramwajowej prowadzącej do Górki Narodowej powstają m.in. tunel, most na rzece Białucha i „pływające szyny”. W ramach inwestycji za 560 mln zł ma powstać również parking Park+Ride. Ze względu na brak możliwości jego budowy na pierwotnie planowanych na ten cel działkach, Zarząd Inwestycji Miejskich zlecił przeprojektowanie pętli końcowej linii tramwajowej do Górki Narodowej. Chodziło o umożliwienie dokończenia trasy szybkiego tramwaju przy jednoczesnym zabezpieczeniu miejsc postojowych w systemie „parkuj i jedź”.

Mieliśmy duże kłopoty z nabyciem tej działki. Muszę powiedzieć, że kwota za tę działkę po pierwsze była zawyżona, mówiąc najoględniej. Po drugie była mocno zanieczyszczona. Przyjęliśmy działkę inną niż pierwotnie zakładaliśmy, mniej zanieczyszczoną, a co ważniejsze uzyskaliśmy ekspertyzę naukowców z Akademii Górniczo-Hutniczej, którzy w sposób nowatorski zaproponowali nam oczyszczenie tej działki, jednocześnie jej ustabilizowanie dzięki czemu powstanie lepsze rozwiązanie i mniejszym kosztem – mówił z-ca prezydenta Krakowa, Andrzej Kulig.

Jesienią zeszłego roku wydana została decyzja środowiskowa dotycząca zmienionego zakresu zadania, a niedawno Wydział Architektury i Urbanistyki UMK wydał decyzje zezwalające na realizacje. Budowa parkingu P+R na Górce Narodowej wraz z terminalem autobusowym i pętlą dla szybkiego tramwaju jest już możliwa. Terminal i pętla mają być gotowe 1 września, parking miesiąc później.

Dwupoziomowy parking to dwa razy więcej miejsc postojowych niż pierwotnie planowano. Obiekt zlokalizowany zaraz przy granicy Krakowa na Górce Narodowej zapewni parkowanie w systemie P+R dla ok. 470 pojazdów. Powstanie kilkanaście miejsc dla niepełnosprawnych. Na parkingu będą działać punkty do ładowania pojazdów elektrycznych. – czytamy na stronie magistratu.

Linia tramwajowa KST Krowodrza Górka – Górka Narodowa będzie miała łącznie ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe i siedem obiektów inżynierskich, które pozwolą na sprawne przemieszczanie się tramwajów na północ miasta. W ramach inwestycji powstaje nowy układ drogowy głównie o charakterze osiedlowym. To także 6,3 km ścieżek dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych oraz ekrany akustyczne dla zapewnienia komfortu mieszkańców. Mieszkańcy będą mogli dojechać komunikacją miejską do śródmieścia w ok. 20 minut.

Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej to zadanie dofinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Projekt uzyskał też wsparcie rządowe w ramach środków przeznaczonych na przygotowanie III Igrzysk Europejskich w naszym mieście.