fbpx
Komunikacja Kraków

7 inwestycji na „zakopiance” od Krakowa do Myślenic

Fot: GDDKiA

Tunel samochodowy pod zakopianką i trzy kładki dla pieszych, to nowa inwestycja na DK7 w Libertowie. GDDKiA ogłosiła przetarg na projekt i przebudowę układu drogowego w tym miejscu. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i zwiększy przepustowość na DK7.

Przetarg zakłada kompleksową przebudowę układu drogowego w Libertowie. Zniknie skrzyżowanie zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą (km 674+763).  Zostanie zachowany jedynie skręt w prawo. W zamian pod zakopianką powstanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa (km 675+641). Będzie się znajdował niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy. Natomiast w okolicy likwidowanego skrzyżowania będzie zbudowana kładka kładkę, która zastąpi przejście dla pieszych.

Zostaną również zlikwidowane: skręt w prawo z zakopianki w ul. Wesołą w Libertowie (jadąc od strony Krakowa) i skręt w prawo w ul. Parkową w Gaju (jadąc od strony Myślenic) oraz możliwości wyjazdu z tych ulic na DK7.  Odcięte od DK7 drogi gminne zostaną połączone z drogami łącznikowymi równoległymi do zakopianki. Zamiast obecnego przejścia dla pieszych będzie wybudowana kładka nad drogą (km 676+225).

Nowe drogi lokalne wzdłuż DK7

Wzdłuż zakopianki zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. Droga łącznikowa po wschodniej stronie DK7 w Libertowie zostanie poszerzona a wjazdy na posesje zostaną przebudowane. Powstaną również dwa ronda: pierwsze na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania oraz drugie na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod zakopianką.

Trzecia kładka powstanie w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie (km 675+383 DK7).

Przed hałasem okoliczne domy będą chronić ekrany akustyczne. Wzdłuż drogi łącznikowej pomiędzy ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie powstanie ciąg pieszo-rowerowy i dwa przepusty nad potokiem Olszynka na drogach dojazdowych .

Na realizację inwestycji wykonawca będzie miał 39 miesięcy od podpisania umowy (z wyłączeniem okresów zimowych od 16 grudnia do 15 marca w czasie robót budowlanych).

Większe bezpieczeństwo pieszych i płynniejszy ruch samochodów

Przebudowa DK7 w Libertowie i likwidacja świateł na skrzyżowaniu zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą zwiększy przepustowość tego odcinka. Budowa trzech nowych kładek i podziemnego przejścia zdecydowanie zwiększy bezpieczeństwo pieszych. Tereny przylegające do zakopianki zyskają drogi łącznikowe i tunel drogowy, pozwalające na włączanie się do ruchu na DK7- zapewnia GDDKiA.

Rozbudowa węzła Kraków-Południe

Trwają prace projektowe nad przygotowaniem koncepcji przebudowy i rozbudowy węzła Kraków Południe, który sąsiaduje z układem drogowym w Libertowie. Inwestycja zwiększy przepustowość węzła i DK7 od autostrady do granic Krakowa. Projektant planuje powstanie na zakopiance estakady, na którą zostanie skierowany ruch tranzytowy z Krakowa i autostrady na południe. Ruch lokalny odbywałby się wtedy oddzielnymi drogami.

Szczegółowe informacje dotyczące tej inwestycji są dostępne na stronie https://dk7-a4-wezelkrakowpoludnie.pl/

Pozostałe inwestycje na DK7 między Krakowem a Myślenicami

Przebudowa zakopianki w sąsiedztwie węzła Kraków-Południe i w Libertowie ma  poprawić bezpieczeństwo i zwiększyć przepustowość DK7 między Krakowem a Myślenicami. Ruch na tej trasie stale rośnie. W 2015 r. wahał się od 30 do prawie 41 tys. pojazdów na dobę, w zależności od odcinka przeprowadzonych pomiarów. W latach 2020-2021 te wartości wzrosły już od niespełna 40 tys. do ponad 57 tys. samochodów. To więcej niż porusza się autostradą A4 między Niepołomicami a Brzeskiem, gdzie ruch sięga 55 tys. pojazdów na dobę. Prognozy ruchu jednoznacznie wskazują, że w przyszłości liczba samochodów jeżdżących trasą Kraków – Myślenice będzie się zwiększać. Na tym odcinku łącznie jest zaplanowanych siedem dużych inwestycji, które są na różnym etapie prac.

Trwa budowa węzła w Gaju, który zastąpi skrzyżowanie DK7 z ul. Widokową i ul. Zadziele. Wykonawca przebudowuje sieci techniczne, buduje mur oporowy i przygotowuje platformy robocze, które będą wykorzystywane przy palowaniu. Na wiadukcie, który zostanie zbudowany nad DK7, będzie również chodnik dla pieszych.

Kończą się prace projektowe dotyczące budowy węzłów w Krzyszkowicach i Myślenicach. W marcu GDDKiA złożyła wniosek do Wojewody Małopolskiego o wydanie pozwolenia na budowę węzła w Myślenicach. W Krzyszkowicach powstanie tunel pod zakopianką, w którym będzie również wydzielone przejście dla pieszych.

Planowana jest też budowa węzła w Jaworniku. Dyrekcja czeka na wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po jej uzyskaniu rozpoczną się szczegółowe prace projektowe. Więcej informacji dotyczących tej inwestycji znaleźć można na stronie https://dk7wezeljawornik.pl/.

Kolejnym punktem na zakopiance jest Głogoczów. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem koncepcji przebudowy DK7 w tej miejscowości. Wykonawca odpowiedzialny za stworzenie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej sprawdza możliwości zmian na tym odcinku. Szczegółowe informacje dotyczące tej inwestycji dostępne są na stronie http://dk7-glogoczow.pl/.

Prowadzone są prace projektowe nad kładkami w Mogilanach i w Głogoczowie. W tym roku mają być złożone wnioski o pozwolenia na budowę tych obiektów.