fbpx
Komunikacja Kraków

Premetro czy metro? Co powstanie w Krakowie?

fot. Lubię Kraków

Ostatecznej decyzji nie ma. Będzie budowany pełnowymiarowy tunel. Decyzja uwarunkowań środowiskowych ma być wydana około września.

Koncepcje budowy premetra lub metra miasto przedstawiło dwa lata temu. Z raportu wynikało, że najbardziej optymalnym rozwiązaniem w Krakowie jest budowa premetra, czyli szybkiej linii tramwajowej. Tunele i mało przystanków pozwoliłyby na możliwie szybkie przemieszczanie się dużej liczby pasażerów. Teraz dla koncepcji jest opracowywana decyzja środowiskowa, która ma być gotowa około września. Po jej otrzymaniu miasto przystąpi do planowania I etapu budowy połączenia tunelowego. Tunel dla metra ma średnicę większą o około 1,5 metra.

– O tym, czy będzie ostatecznie w tym tunelu jeździł tramwaj czy metro, zdecydujemy wtedy, kiedy powstanie pełnowymiarowy tunel, który będzie w stanie pomieścić zarówno metro, jak i tramwaj – zapowiada Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa.

Projektowanie tunelu potrwa około dwóch lat, a potem Miasto przystąpi do dalszych działań.

– Wtedy będziemy bliżsi poznania ostatecznych potoków pasażerskich, które się mogą w tym tunelu pojawić i jeśli to będą znaczące ilości, to zrealizujemy metro, a jeśli dane się nie zmieniły w ostatnim czasie, to będzie to premetro. Nic nie jest przesądzone – podkreśla A. Kulig.

Kraków obok Warszawy jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się miast i nie można  teraz przewidzieć, jak duże będą zmiany demograficzne. Wcześniej miasto optowało za budową linii szybkiego tramwaju, teraz do sprawy zaczęło podchodzić bardziej racjonalnie.

– Ważne, żeby projektować rozsądnie, czyli na tyle obszerne tunele, aby nie zmarnować czasu ani środków – mówi wiceprezydent Andrzej Kulig.

W założeniu długość linii premetra ma wynieść 21,82 km,  30 procent trasy ma znajdować się w 2 tunelach, w tym jeden pod Śródmieściem. 1,4 km trasy będzie poprowadzona estakadą. Pozostałe odcinki będą przebiegać na powierzchni. Linia ma połączyć Wzgórza Krzesławickie z rejonem ul. Jasnogórskiej w Bronowicach. Obecne wyliczenia wskazują, że z premetra może korzystać dziennie około 14 tysięcy pasażerów.