To będzie gigantyczna inwestycja kolejowa, która sprawi, że podróż z Krakowa do Zakopanego potrwa zaledwie… 90 minut. Zanim to się jednak stanie, powstanie kilkadziesiąt kilometrów torów, kilkanaście tuneli oraz wiele estakad i mostów. Na efekty poczekamy co najmniej do 2028 roku.
PKP PLK poinformowały o podpisaniu umowy na modernizację odcinka trasy Rabka Zaryte – Mszana Dolna, która jest częścią większego projektu Podłęże – Piekiełko. Na części odcinków trwają już prace modernizacyjne, a kolejne są w planach. Wszystko po to, by całość trasy Podłęże – Piekiełko zyskało zupełnie nową infrastrukturę i nowy ślad, który pozwoli na wyraźne skrócenie czasu podróży na trasie Kraków – Zakopane (teraz trwa ona blisko 4h). Szybsza podróż będzie dotyczyła również innych małopolskich tras jak np. Kraków – Mszana Dolna (potrwa ok. 40 min.) czy Kraków – Nowy Sącz (dojedziemy w 55 min.)
W ramach inwestycji powstanie 58 km torów, zbudowanych zostanie również 11 tuneli, 8 estakad, 20 mostów oraz około 30 wiaduktów. Prace zasadnicze mają zakończyć się w 2028 r., ale już wcześniej będą uruchamiane nowe połączenia wchodzące w skład ogromnej inwestycji, która szacowana jest na ok. 10 mld złotych.